Caribbean cruise en Florida 12 t/m 26 Januari

23 januari 2020 - Miami, Florida, Verenigde Staten

Beste lezers,

Na een drukke December maand wilde we graag wat zon, Bonaire was een optie maar toen kwam er een aanbieding voor een week cruise vanuit Miami voorbij.

We vliegen zondag 12/1 met United Airlines vanaf Schiphol, (dank aan taxi broer Peter) naar Miami. Om 21:30 30 uur zondagavond landen we in Miami (tussenstop Washington)

Een hotel geboekt vlak bij de luchthaven en maandag 13 Januari gaan we aan boord van de MSC Armonia.

Op Schiphol had ik het “geluk” om voor de steekproef extra controle in aanmerking te komen. Veel vragen en alle kleding en handbagage geswapd?? met een klein stukje materiaal werd overal langs heen geveegd, daarna dit stukje in een computersnuffelaar gestopt om te kijken of er drugssporen opzaten. Toch spannend.... gelukkig kwam er een groen balkje tevoorschijn. In de tussentijd kwam een beveiliger zeggen dat als ik klaar was wel op Sjalien wilde wachten om te boarden. Voor wat extra euro’s heb ik een nooduitgang plaats geboekt, mocht het fout gaan kan ik tenminste andere mensen helpen om vlot het vliegtuig te verlaten. Of is het om de mega beenruimte te hebben... geld wel waard om als je wat langer bent niet opgevouwen te hoeven zitten 8,5 uur lang.

Maandag 13-01-2020

Na een dag van 21 uur gisteren heelijk uitgeslapen wakker geworden in hotel Comfort Suites. We hadden tot een uur of 1 dus besloten we een mall op te zoeken en wat te shoppen. Ik heb de Uber app gedownload en binnen 5 min. Stond er een Cubaan in een nieuwe Chevrolet Traverse voor onze neus die ons naar de Miami International Mall heeft gebracht. Voor Madelief geurkaarsen en lipgloss gevonden, en bij Hollister een fijne spijkerbroek.  Via het hotel hadden we de shuttle naar de cruise haven besproken. Om 14:00 uur stapte we aan boord, Voor en achter ons lagen nog een 3 van die joekels van cruiseschepen, wij zitten op de MSC Armonia met zo’n 2000 man op die ander schepen zeker ook zoveel, wat een industrie, in een paar uur tijd 8000 man van en op een paar schepen stouwen. Daarnaast moet er natuurlijk ook weer vers voer mee, beetje diesel om het motortje te laten lopen enz.enz. Na de gebruikelijke sloepenrol/ ontruimings oefeningen gingen on 18:00 uur de trossen los.

dinsdag 14 januari,

Bizar eigenlijk, met je bikini aan het zwembad zitten genieten van zon, zee ( heel veel zee ) en een prachtige cruiseboot in Januari. Het is zeker 28 graden en een flinke  wind brengt ons morgen naar Jamaica. Dankzij mijn mooie Seaband polsbandjes, die ik van Madelief heb gekregen,  sta ik steady op mijn benen. Ze werken echt.

Vanmorgen vroeg, eerst een duik in het zwembad. Oei, die is gevuld met zee water. Daar had ik niet op gerekend. Maar heerlijk hoor! Iedereen lag nog te slapen op een paar vroege vogels na. Ik dus.
Na een keuze menu ontbijt, lekker luieren lezen en genieten van de zee. Na de middag werd het al wat woester op zee. Gelukkig hebben we de 1e setting vooraf gekozen. Dat betekend 18: 00 uur aan tafel. Gisteren gingen we na het eten naar een show kijken. In het  prachtig theater ”La Fenice” aan boord met zang en dans. Vandaag gaat dat even helemaal niet lukken. Rap naar de hut en plat liggen. De boot hoe groot hij ook is, je voelde echt wel de deining. Daar waren we allebei niet echt tegen bestand.

Woendag 15 Januari,

12 uur geslapen, ik heb er van in mijn rug gekregen, wel lekker uitgerust. Om 12 uur meren we aan de kade van Falmouth Jamaica. Tenminste dat was de bedoeling, het blijft hard waaien, het schip moet achteruit een kleine haven in, met deze wind ( naar de kade toe) is het onverantwoord om aan te meren. We hebben nog even voor de kust gedobberd toen de melding van de kapitein kwam dat we op weg gaan naar de haven van George town Kaaiman eilanden. Gelukkig nog wel wat foto’s gemaakt van de kust van Jamaica.

Het was een domper maar het is niet anders. Wat doe je als je de komende middag en nacht niets te doen hebt.... eten en drinken, het drinken leren we snel af op dit schip, je moet redelijk gefortuneerd zijn om wat alcohol te kunnen nuttigen. Dus blijven we beperkte t tot af en toe een wijntje en veel water. Op het dek op een stretcher is het goed toeven, een heerlijk windje en rond de 28- 30 graden. Na het diner zijn we weer naar La Fenice het theater op dek 5 en 6 wat plaats bied aan zo’n 300 personen gegaan.Iedere avond vindt er een thema show plaats, een fantastische dansgroep een een matige zanger plus een iets betere zangeres. Leuke show van een uur. Hierna nog ff naar een bar waar het animatieteam een spelletje deed, het raden van liedje d.m.v. alleen een stukje van een intro, Sjalien  als altijd weer direct enthousiast, als er iets met muziek is sprint ze er naar toe en wil vooraan staan. Bij derde liedje schiet ze als een pijl uit de boog naar de stoel die midden op de dansvloer staat, ze geeft het antwoord, de spanning staat op haar gezicht te lezen. “ This answer is good!!” Een vreugde dansje met de mannelijke animators volgt en ze krijgt een heuse MSC pet als prijs, laat ik nu een pet vergeten zijn, “dank je wel schat”.....

Voor het slapen gaan nog een rondje over het dek, het is nog steeds 26 graden, gelukkig hebben we airco in de Stateroom (luxe woord voor onze hut)

Donderdag 16-1-2020

De wekker loopt af om 6:30 uur, wat een tijd in je vakantie... Douchen aankleden in naar het ontbijt want we worden om 8:00 uur in het theater verwacht voor het aanmelden van de excursie van vandaag, “zwemmen met dolfijnen”

Omdat George Town (Kaaimaneilanden) geen grote haven heeft liggen er wel 4 cruise schepen voor anker voor de kust. Dat wordt zwemmen naar vaste land..., gelukkig is de plaatselijke bevolking hierop ingesprongen en heeft tenderbooten aangeschaft. Vanuit de zijkant van ons schip worden we met 250 man op zo’n bootje gepropt en naar de wal gevaren. Bedenk, 4 cruise schepen, gemiddeld 2500 man wat ff op zo’n eiland wordt gedropt. Drukke boel, maar goed geregeld we hebben een sticker op met nummer 2 tussen alle nummers staat ook een gids met een bordje MSC 2 onze groep dus, in een oud busje worden we met 25 man naar de andere kant van het eiland gereden waar de dolfijnen op ons wachten. Na een korte uitleg, shirt uit zwembroek aan en we krijgen een zwemvest aan. Op een vlonder tot ons knieën in het wat een dolfijn trainer fluit de dolfijn en zwemt langs ons terwijl we haar buik mogen aaien. Nog een kwieke tante van 19 jaar. Mee slepen aan haar buikvinnen, kusje geven en op een surfbordje met flinke vaart vooruit worden geduwd en nog meer hebben we na een uur gedag gezwaaid. Voor weer veel te veel dollars alle foto’s gekocht. Al met al toch een mooie “ones in a lifetime” ervaring.

Terug in de stad de koelkast magneetjes verzameling weer verder uitgebreid. Ook een poosje staan kijken bij een maffe politieagent die op danswijze het verkeer stond te regelen.

Als iedereen weer terug is op het schip, zetten we koers naar Costa Maya in Mexico.

Vrijdag 17 Januari 2020,

Toen we rond 9:00 uur aan dek kwamen waaide het nog steeds vrij hard, er was al een loods aan boord. Omdat de Allure of the Seas een langer en hoger cruiseschip al aangemeerd lag konden wij uit de wind aanmeren, toen wij net vast lagen vertrok er weer een ander schip wat ook net lag, maar vol in de wind, kennelijk niet vertrouwd dus zonder dat daar iemand van boord was vertrok deze ook weer. Hebben wij nu ff geluk👍. Aan land zijn we met een luxe bus een uur land inwaarts gereden naar de “Chacchoben Mayan Ruins” of wel de ruïnes van de Maya bevolking. Onze bevlogen gids Pablo heeft veel over de Maya cultuur verteld, als kers op de taart hebben we een “Spidermonkey” Spinaapje met jong boven in de boom gezien. Terug op het schip maar weer naar onze tafel 460 en vaste ober Suceed, vanavond is het een Italiaanse avond met dito menu keuze, uiteraard tiramisu als nagerecht, wat een “straf” dat dineren op een cruiseschip😉.

Zaterdag 18-1- 2020,

Voor de verandering eens lekker uitgeslapen en ontbijt in de stateroom besteld. Eenmaal aan dek luieren, in de zon liggen, wijntje drinken enz. We hebben al eerder met Jeroen en Christien kennis gemaakt, een stel uit Ouddorp ( Zeeland) Jeroen van den Ende is managing director van havenbedrijf Port of Zwolle, hoe klein is de wereld, nog niet te spreken over juf Annet van de Campherbeek school in Berkum, die toen zij mij zag gelijk zei: “Sinterklaas is ook aan boord” 😂. Na het diner weer een leuke show in het theater gezien.

Zondag 19-1-2020

We meren zo rond 9:00 uur aan het eiland Ocean Cay, zo’n 150km. voor de kust van Miami, wat eigendom is van onze cruise maatschappij MSC. We zijn het derde schip wat hier aan komt, alles is spik splinter nieuw. Vandaag een relax dag op een eiland(jte) van 38 hectare waar de zon uitbundig schijnt, smeren dus... we konden vrij het schip af en op, mits je uiteraard weer de de controle gegaan bent, we dachten een mooie schelp als souvenirtje mee te nemen, mooi niet dus, er door de X ray uit gepikt 😟. Jammer genoeg een beetje bewolkte zonsondergang. Een mooie lichtshow op de vuurtoren maakte een hoop goed, nog een poos met een Mojito op het strand gezeten. Deze laatste dag hebben we in het specialiteiten restaurant op het schip “Surf&Turf” afgesloten.

Maandag 20-1-2020

Toen we om 6:00 uur wakker werden, lagen we al vast in de Cruise port van Miami, ff snel ontbijten en dan kunnen we via de expresse disembarking ons “ huisje” voor een week weer verlaten. Er staat een bus klaar om ons weer naar het vliegveld te brengen, een jolige (zo vroeg al) Cubaan als chauffeur brengt ons weg. Nu is Miami airport nogal een aardige luchthaven, dus via allerlei loopbanden, liften enz. naar de car rental department. Daar stond al keurig een shuttle op ons te wachten om ons naar het depot van Green motion te brengen, waar ik voor de komende 5 dgn. een auto heb gehuurd. Al vrij snel rijden we onderweg naar de Everglades, een “must see“ in Florida.
De droom van Sjalien om met een air boat door de Everglades te scheuren moet verwezenlijkt worden, (ze heeft te veel naar Miami Vice gekeken)  dus vonden we een gator farm,  (krokodillen houderij) met air boat ride. Ongeveer 250 gators verdeeld over allerlei verblijven in een park waar ook reptielen en allerlei andere vreemde diersoorten aanwezig zijn. Na wat rond gekeken te hebben is het tijd voor de ride, crazy captain verwelkomt ons met de mededeling dat we zeker nat worden.... Instappen op een platbodem bootje met daar bovenop een dikke V8 motor met direct op de krukas een flinke propeller. Bij het instappen kregen we gehoor bescherming, dat was niet overbodig, wat een klere herrie maakt zo’n ding. Na een klein stukje rustig aan met hier een daar een krokodil in het wild, gaat het gas open, in vliegende vaart worden er een aantal thriesixties (360 graden) rondjes gemaakt, ja hoor die gek had gelijk, we zijn NAT, zelfs natte poten... Na deze ervaring de auto in via de US75 dwars door de Everglades richting Naples aan de Golf van Mexico kant. Onderweg nog via Booking.com een hotel in Napels geboekt, ingecheckt en daarna bij de Mexicaan gegeten, ook de inrichting van dit restaurant was Mexicaans, wat een schiettent. Na deze lange dag op tijd “plat”.

Dinsdag 21-1-2020.

Vandaag rijden we via Vanderbilt beach een bijzonder luxe badplaats, Fort Myers naar Avon Park, hier heb ik 40 jaar geleden voor Vicon ( landbouw machine fabriek) een prototype grasmaaier getest. In de 2 maanden die ik daar was heb ik al het nodige van Florida gezien, echt veel is er niet veranderd vind ik. De dealer waar ik vanuit werkte bleek 30 jaar geleden over genomen te zijn en inmiddels ook naar een andere locatie verhuisd, na wat speurwerk daar toch nog even een kijkje genomen. Ook zijn we in de buurt nog naar een sinaasappelsap fabriek geweest, midden Florida staat vol met sinaasappel bomen, deze coöperatie heeft een eigen bezoekerscentrum waar de gang van de boom naar het pak sinaasappelsap wordt getoond. Omdat onze route niet vast stond, hebben we overleg bij MC Donalds met een kop koffie. We besluiten morgen een dagje naar de Universal studio’s in Orlando te gaan. We vinden een motel aan de rand van Orlando, motels in Amerika zijn de laatste 40 jaar ook al niet veranderd, er staat alleen geen grote beeldbuis meer in de kamer maar een grote led tv. Bij de frontoffice is een bureautje met een gepensioneerde Amerikaan, Buddy,  die kaarten voor alle themaparken probeert te verkopen, om morgenochtend niet in de rij bij de kassa te hoeven staan, kopen we bij hem, met een kleine korting kaarten, viel nog niet mee om van die babbelaar af te komen.

Woensdag 22-1-2020.

Om 9:00 uur rijden we de parkeergarages van Universal in, volgens mij kunnen hier wel een paar duizend auto's in! Met de code die we van in vriend Buddy hebben gekregen kunnen we bij een automaat de tickets uitprinten. Voor Florida begrippen is het erg koud vandaag ( 15 graden) dus wat extra kleding en jas aan. Via allerlei roltrappen en loopbanden komen we bij de ingang van het park en besluiten we na het drinken van een kop koffie gelijk door te lopen naar het "Harry Potter" gedeelte. Een groot deel van wat er in de films te zien was is hier nagebouwd. Gelukkig is het laag seizoen dus is het niet erg druk in het park, maar als we in de middag nog een keer langs lopen, zijn er beduidend meer mensen aanwezig. Een optreden van the Blues brothers, Fast & Furious, een stukje lucht fietsen met E.T. en een race met Jimmy Fallon door New York en nog veel meer maken de dag wel vol. Moe en aardig wat dollars lichter verlaten we rond 5 uur het park, tegen het park aan zit een heel gedeelte met allerlei restaurantjes, daar eten we wat en daarna zoeken we buiten Orlando weer een motel (het minste van de hele reis) maar we hebben er toch wel lekker geslapen.

Donderdag 23-1-2020.

Na de uit check rijden we naar de overkant van de weg, daar zit een restaurantje met de opschrift "Breakfast all day" het is pas 9:00 uur dus dat moet lukken, Sjalien keek haar ogen uit, de tijd heeft hier stil gestaan, 3 dames in de bediening, grote mok koffie krijg je snel voor je neus die men blijft bijvullen, eggs over easy, toast, muesli, pancakes, de hele ratteplan is hier te krijgen als ontbijt. Er zit een stuk of 15 local mannen,en er druppelen er ook nog steeds binnen, die elkaar ook allemaal lijken te kennen. Dit soort eetgelegenheden herinneren mij aan 40 jaar geleden hier in Florida. Na dit ontbijt zetten we koers naar het zuiden, onderweg trekken er flinke buien over ons heen. Halverwege zijn we van de highway af gegaan naar de 1A1 de kustweg richt Miami. Via Booking.com weer een hotel geboekt in Miami, Nuvo suites in de wijk Doral, een splinternieuw modern hotel met een verwarmd buiten zwembad op de derde verdieping. Op het zelfde terrein zat een sushi restaurant dat ook maar eens proberen, in de basis hetzelfde als bij ons dus.

Vrijdag 24-1-2020.

1. Corry:
    17 januari 2020
    Bedankt voor je leuke verslag jammer van jamaica maar er is nog veel te verwachten. veel opa en oma.